7 tips till chefer för bättre arbetsklimat på jobbet

Antalet människor som drabbas av psykisk ohälsa ökar konstant och det är få jag känner som har en god balans mellan arbets- och privatliv. Hög stress och en kalender fulltecknad med aktiviteter blir allt vanligare och frågan är hur nära man är den berömda väggen som så många talar om? Hur kan jag undvika stress och dålig hälsa genom att förebygga min egen hälsa? Detta är frågor jag har funderat på under en längre tid och här kommer några tips för arbetsgivare hur en god balans kan skapas på arbetsplatsen. 

Var en bra arbetsgivare

Att vara en bra arbetsgivare som månar om sina anställda och har ett gott ledarskap uppskattas väldigt högt av många. En arbetsgivare som ger ansvar under frihet och litar på att en anställd gör sitt bästa belönas i slutändan. Den anställda vill ge det lilla extra, kämpar hårdare, tillgänglig när det krävs och kanske t.o.m går in och jobbar under helgen om det krävs. Ömsesidig respekt från både arbetsgivare och arbetstagare kommer man långt med. För att du ska få dina anställda att trivas och leverera effektiv, välj att vara en bra arbetsgivare. 

God balans mellan arbetsliv och privatliv

Ett arbete får inte ta för mycket energi och kraft så att resten av livet påverkas negativt. En god balans mellan arbetsliv och privatliv är att föredra men i praktiken är inte detta alltid enkelt. Implementera en strategi som är anpassad för både arbetsgivare och arbetstagare.

Tydlig kommunikation

En tydlig kommunikation inom företaget är en avgörande faktor för att skapa trivsel bland kollegor och undvika konflikter och missnöje. Dock är vi människor väldigt olika som individer, en person vill ha mycket och detaljerad information för att uppleva att kommunikationen är tydlig och en annan den mest övergripande informationen. 

Erbjud kompetensutveckling

Att dina anställda utvecklas och lär sig nya saker främjar mer kunskap och tro på företaget man är anställd hos. Om dina medarbetare får vara delaktiga i företagets resultat och framtidsvisioner ger detta en bra känsla och dina anställd mår mycket bättre och förhoppningsvis minskar stressen som lätt kan uppstå på många arbetsplatser idag. 

Umgås utanför jobbet

Göra något tillsammans med dina anställda, en kickoff med några aktiviteter har en tendens att skapa stark sammanhållning och ett gott arbetsklimat framöver. 

Föregå med gott exempel

Chefer som föregår med gott exempel och visar vägen framåt, vill skapa en teamkänsla och får alla på gott humör, förhåller sig professionellt mot varandra och mot kunder är ett framgångskoncept som inte bör underskattas i någon sorts organisation. 

Hyr in externa konsulter

Som chef hinner man inte alltid med alla de uppgifter som måste utföras, tiden räcker inte till helt enkelt. Arbete som rör exempelvis arbetsmiljö är ofta tidskrävande och att hyra in en konsult som har expertkunskaper inom olika områden kan vara lösningen om man har svårt att hinna med. Det finns konsulter att hyra in som anpassar sina tjänster efter det behov man har. Exempelvis en miljökonsult som utför uppgifter inom arbetsmiljö och kvalitet. Ett smart sätt att stärka organisationens kärnverksamhet och frigöra egna resurser.